Sleutelen met gelakte nagels

‘Vrouwen achter het stuur, bloed aan de muur’. Al jaren zijn er vooroordelen over vrouwen en auto’s: want vrouwen kunnen natuurlijk niet autorijden en weten al hélémáál niks van techniek af. Kijk maar eens naar de autowereld. Zowel in de autosport als in de auto business zie je maar zelden een vrouw voorbij komen. Je moet flink wat ballen hebben en je mannetje kunnen staan, wil je je begeven in de autowereld.

Een voorbeeld van vrouwen die zich staande houden in de met testosteron gevulde autowereld, zijn De Dames van Hurkmans. Mariëlle Hurkmans opende in mei 2016 samen met haar zus de vrouwvriendelijke autogarage in ’s-Hertogenbosch. “Vrouwen denken heel anders dan mannen. Wij luisteren eerst, zorgen dat er in eerste instantie een klik is met de klant. Ik zeg altijd: eerst de klik, dan het blik!”

Mariëlle Hurkmans in haar vrouwvriendelijke garage De Dames van Hurkmans. Beeld: Lize Rensen

Mariëlle Hurkmans, foto: Lize Rensen

Dat alles nét een beetje anders gaat in de garage van de zussen, is gelijk duidelijk als je naar binnenloopt. Aan de voorzijde van de garage is een ware etalage met meubels, planten, kussens, paspoppen én natuurlijk auto’s. Een bezoek aan de autogarage gaat volgens Mariëlle om de totale belevenis. Tijdens het wachten op je auto kun je daarom je nagels lakken, gezichtscrèmes testen, glossy’s lezen en shoppen. Want De Dames van Hurkmans verkopen niet alleen auto’s, maar ook tassen, sieraden, meubilair en kinderwagens. Vrouwen met kinderen of die een kinderwens hebben willen vaak kijken of alles past in een auto. “Het komt hier weinig voor dat de motorkap opengaat, de achterklep gaat daarentegen altijd open.”

Automonteur
Het hele team bestaat uit vrouwen, behalve de automonteur, Roy. Dat komt volgens Mariëlle doordat er weinig vrouwelijke automonteurs in Nederland zijn. Roy vindt het zelf overigens geen probleem dat hij de enige man in het team is: “Klanten vinden het weleens raar als ik de telefoon opneem. Dan krijg ik reacties als: ‘Maar Roy is toch helemaal geen vrouwennaam?’ Ik kan er gewoon om lachen.”

Automonteur Roy van De Dames van Hurkmans. Foto: Lize Rensen

Automonteur Roy, foto: Lize Rensen

Toch zijn ze er, de technische vrouwen die in de autowereld werken. Melanie van Rossum is automonteur bij Carrec Technocenter in Soesterberg. In de tijd dat zij op de Hogere Technische School (HTS) zat, was zij het enige meisje in de klas en zaten er in haar jaar 5 meiden en 400 jongens. Ze komt binnen haar werkveld nooit een vrouw tegen: “Dat vind ik niet erg. Ik kan goed opschieten met mijn mannelijke collega’s.” Melanie werkt als enige vrouw in de autogarage. “Ik merk soms dat de mannen mij net iets anders behandelen op de werkvloer. Onderling kraken ze elkaar continu af. Dingen als ‘hey, dikkop!’ worden geregeld naar elkaar geroepen. Dat doen ze bij mij gelukkig niet.”

Vrouwelijke automonteur Melanie van Rossum vertelt over haar werk. Foto: Lize Rensen

Melanie van Rossum, foto: Lize Rensen

Respect afdwingen
Mariëlle vertelt dat je als vrouw regelmatig op de proef wordt gesteld in de autowereld. “Zodra mensen doorhebben dat je wel degelijk verstand hebt van auto’s, dan blijft dat hangen. Je dwingt daardoor respect af.” Melanie herkent dat gevoel, klanten denken vaak dat zij de koffiedame is. “Als ze er vervolgens achter komen dat ze aan mij hun klachten moeten vertellen over de auto, vinden ze dat soms onwennig.”

Yvette Houtgraaf blogt via Het Automeisje over haar liefde voor auto’s. “Toen ik vier jaar geleden begon in de autowereld, had ik het gevoel dat de mannen me een beetje aan het testen waren. Ze wilden weten in hoeverre ik kennis had van auto’s. Inmiddels heb ik mijn plaats verdiend, en weten ze wie ik ben. Maar dat heeft even geduurd.”

Yvette Houtgraaf van Het Automeisje. Beeld: Het Automeisje

Yvette Houtgraaf, foto: Het Automeisje

Verstand van auto’s
Bij Melanie staan genoeg auto’s van vrouwen in de garage, maar die worden bijna nooit gebracht door de eigenaresse. “Wij zien vaak dat een vader, broer of partner dat doet voor de vrouw. Er is iets wat de meeste vrouwen tegenhoudt om naar een autogarage te gaan.” Dat is precies het probleem waar De Dames van Hurkmans op in willen spelen. “Veel dames zien een bezoek aan de autogarage als een ‘moetje’, net zoals de tandarts. Wij hebben van meerdere vrouwen gehoord dat ze zich niet serieus genomen voelen in een autogarage,” aldus Mariëlle.

Bij De Dames van Hurkmans komen regelmatig mannen. Zonder vrouw. “Je merkt dat er een drempel is om naar een autogarage te gaan als je geen verstand hebt van auto’s. Op de een of andere manier hebben klanten het gevoel dat ze algemene kennis moeten hebben over onderdelen, ook mannen. We horen regelmatig mannen opgelucht binnenkomen, ze vinden het fijn dat ze hier niet hoeven te doen alsof ze verstand hebben van auto’s.”

Melanie van Rossum in de autogarage aan het werk. Foto: Lize Rensen

Melanie van Rossum, foto: Lize Rensen

Misbruik en stigma
Het is niet zo gek dat de vrouwen in de autowereld redelijk schaars zijn. Yvette heeft het gevoel dat mannen soms denigrerend tegen haar doen. “Er zijn momenten geweest waarop mannen mij hulp aanboden, maar dat ik het gevoel had dat ze daarvoor iets terug wilde. Op een seksuele manier.” Volgens de blogger zijn er ook gevallen waarin mannelijke automonteurs misbruik maken van de (gebrekkige) kennis van een vrouwelijke klant. “Als een automonteur met technische termen gaat strooien waar jij als vrouw geen benul van hebt, dan geloof je zoiets vrij snel. Vervolgens kan die monteur roepen dat jij een bepaald onderdeel nodig hebt, en de duurste uitkiezen.”

Daarnaast hangt op de een of andere manier een ‘stigma’ rond vrouwen die in de autowereld werken. Deze drie vrouwen bewijzen, bewust of onbewust, het tegendeel. Melanie heeft lang haar, draagt make-up en werkt zelfs met gelakte nagels. “Daar houdt het een beetje bij op hoor, ik zit vaak onder de zwarte vlekken en mijn handen zijn nooit schoon.” Yvette doorbreekt het stigma direct bij het voorstelstukje op haar blog. “Ik houd van mannen. En van auto’s. Ik ben geen feminist of Tomboy. Laat mijn okselhaar ook niet staan. Wil alleen een punt maken dat de autowereld geen mannenwereld hoeft te zijn.” Bij De Dames van Hurkmans lopen de vrouwen rond in jurkjes en op hoge hakken. In de garage is een grote muur volgehangen met roze gespoten auto onderdelen. Maar, Mariëlle en haar zus willen het niet overdrijven. “Het moet hier geen Barbie paleis worden.”

De Dames van Hurkmans. Foto: Lize Rensen

De Dames van Hurkmans, foto: Lize Rensen

Autowereld vrouwelijker
Volgens alle drie de dames wordt de autowereld steeds vrouwelijker, maar die groei gaat langzaam. Yvette krijgt bijvoorbeeld nog steeds verbaasde reacties als ze vertelt wat voor werk ze doet. In haar vriendenkring zitten weinig tot geen vrouwen die snappen wat haar werk precies inhoudt. “Die weten niet eens wat het verschil is tussen een Renault en een Citroën. Als je aan de gemiddelde vrouw vraagt in wat voor auto ze rijdt, krijg je als antwoord ‘een rode’.” Melanie sluit zich daarbij aan. “Veel mensen vinden het knap of stoer wat ik doe. Maar in feite doe ik precies hetzelfde werk als mijn mannelijke collega’s, zij krijgen zulke reacties nooit.”

Ook Melanie merkt dat ze haar ei niet echt kwijt kan bij vriendinnen als het over haar werk gaat. “Gelukkig is mijn vriend gek op auto’s, dus kan ik dat wel bij hem.” Mariëlle ziet steeds vaker vrouwen werken in garages. Tot nu toe nog vaak in functies zoals secretaresse of PR, maar het is een begin. Dat is niet voor niks, want er zijn steeds meer vrouwen die voor de autobranche kiezen. In 1959 startte de eerste vrouwelijke studente op de IVA Business School in Driebergen. Een aantal jaar later, in 1976, steeg dit aantal naar drie vrouwen en in 1986 waren dit er zes. Anno 2017 zitten er meer dan tachtig vrouwen op de IVA, waarvan 77 de opleiding Automotive Business Management volgen. Maar ook landelijk is het aantal vrouwen in de automotive aan het groeien:

Volgens Paul de Waal, woordvoerder van BOVAG (BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders), komt die groei door algemene maatschappelijke ontwikkelingen. “Je ziet in bijna iedere branche meer vrouwen werken. In de automotive zien wij steeds vaker vrouwen in bestuursfuncties, maar ook op de werkplaats als monteur.”

Yvette ziet om haar heen dat er langzaam steeds meer vrouwen interesse tonen in auto’s. “Op Instagram zie je bijvoorbeeld dat de hashtag ‘girls who love cars’ steeds meer wordt gebruikt.” En dat blijkt, op het moment van schrijven is die hashtag al ruim 40.000 keer gebruikt door vrouwen op het social media platform. Waarom zo weinig vrouwen geïnteresseerd zijn in auto’s, komt volgens Yvette door het gebrek aan technische kennis. “Veel vrouwen zijn gewoon niet technisch, dat ben ik ook niet. Dan kies je niet snel voor een baan als automonteur.”

Geef een reactie